- lady day -


Idag är det tydligen "Marie Bebådelsedag" - "Lady Day" på engelska - aka "Våffeldagen". Jag har helt ärligt ingen koll på sådana här dagar, såg det mest av en slump i min kalender. I och med min dåliga koll har jag heller ingen aning om när man man äter semlor eller när Kristihimmelfärdsdagen är. Inte har jag någon koll heller på när man ställer om klockan, varken inför sommaren eller inför vintern så i det fallet har jag tur som blir uppdaterad med ett sms om sådant här av min pappa.

Men för att återgå till saken.
Sitter och pluggar med MTV i bakgrunden och hade precis funderat över vad den här dagen egentligen står för när jag (av alla ställen) faktiskt blir upplyst om det just på MTV. Så nu mina vänner tänkte jag dela med mig här, eller jag kanske var "den enda" som inte visste detta..? :P

Tydligen är det idag iallafall 9 månader till jul, med andra ord är idag dagen då Jesus "blev till", därav "Marie Bedbådelsedag". Att det samtidigt är "Våffeldagen" beror på att denna dagen från början hette "Vårfrudagen" efter just "Jungfru" (Maria), när man sedan sa det fort blev "Vårfrudagen" till "Våffeldagen" vilket vissa där ute tog vara på..! ;D

Efter allt våffelsnack blir man iallafall duktigt sugen på våfflor, kan inte ens minnas när jag åt det sist. Synd då att man inte ens äger ett våffeljärn, ha.. ;P

image170

Kommentarer
Postat av: micke

mitt liv känns mkt bättre nu

Postat av: micke

efter din berikande info såklart

2008-03-28 @ 09:13:46
URL: http://www.thedraft.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback